आम तर्क दिया जाता है कि हम रहे होंगे कभी सम्पन्न, पर अभी तो स्थिति खराब है. हमारा मानना है कि ऐसे तर्क हमें न सिर्फ़ निराश करते हैं, बल्कि एक सुनहरे भविष्य की नींव रखने में भी बाधक होते हैं. हमें अपने अतीत से कुछ सीखना होगा. हमें उन कारणों पर गौर करना होगा जिन्होंने हमें सम्पन्न से विपन्न कर दिया. समय के साथ हम पाश्चात्य देशों की होड़ में अपने प्राचीन ज्ञान-विज्ञान को भुला बैठे. आज कितने लोग हैं जो चरक, बौधायन, पाणिनी, भास्कराचार्य आदि नामों से परिचित हैं? मैथिलीशरण गुप्त जी ने कहा था, “हम कौन थे, क्या हो गये हैं, और क्या होंगे अभी“! हम चाहते हैं कि कम से कम गुप्त की के प्रश्न “क्या होंगे अभी“, का उत्तर सुखदायी हो और इस दिशा में, “हम कौन थे“, यह समझना आवश्यक है.

India’s transformation from land of missed opportunities to the land of great opportunities is not fiction. ‘India Everywhere’ started by IBEF at the World Economic Forum in Davos six months ago portrayed the vibrant economy (GDP: $ 726 bn, Growth@ 8.4%) and opportunities for everyone in this global community. India has all the ingredients that add up to become a developed nation by 2020. India right now offers the best of the world VFM (value for money) package for any organization or an individual.

 

Entrepreneurial mindset of Jaycees will be interested to explore ‘the land of plenty for all’. Be it IT, ITES, Bio-Tech/Pharmaceuticals, Space, Science, Manufacturing, Logistics, Fashion Designs, Gems, Banking or Finance/Accounting Indians have worked hard to establish themselves as a quality brand. Not only the Indian and MNC powerhouses but small, medium and individual players too are making merry with the growth factor involved in India. It is not only the apt human resource pool that is chipping in favors of India but also the socio-political and natural factors that add to enhance India as a brand.

We welcome everyone to explore endless options with India.

 P.S : Our effort in spreading the message which we all believe in, visit Hindi version of our ideas at VANDEMATRAM.IN  

जय हिन्द